poniedziałek, 30 września 2013

Pożegnanie lata - kolejna odsłona

Oj ostatnio sporo się dzieje w moim życiu - dobrego - i jakoś czas szybciej mi zmyka . Dziś obiecana dalsza część zdjęć .
Na pierwszy "ogień" idzie fordońska synagoga. W czasach mojej młodości mieściło się w niej kino "Robotnik". Od lat 90tych ubiegłego wieku jest zamknięta. Przez długi czas popadała w ruinę. Od pewnego czasu remontowana i mam nadzieję, że pewnego dnia ożyje :)



Możliwość jej zwiedzenia była powiązana z jubileuszem mojej podstawówki :
Przeglądając stare kroniki szkoły, a raczej "złote księgi" wzruszyłam się znajdując najpierw zdjęcia Mamy:
a później swoje imię i nazwisko wśród absolwentów:
Z synagogą skojarzyła się mi sałatka kapuściano-buraczana . Spokojnie może się wpisać w menu żydowskie. Przepis dostałam w tym roku od koleżanki z pracy.

SAŁATKA NA ZIMĘ 
1 kg buraczków czerwonych
1 kg białej kapusty w główce

zalewa:
1 szklanka wody
1/2 szklanki octu
20 dag cukru
1 łyżka soli
mała cebula 

Buraczki ugotować, przelać zimną wodą i obrać (przydadzą się gumowe rękawiczki). Następnie zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Kapustę oczyścić z wierzchnich liści i drobno poszatkować. Warzywa połączyć. Wszystkie składniki zalewy zagotować i gorącą zalać buraczki z kapustą. Odstawić na 2 godziny. Przełożyć do słoików i pasteryzować  25 min. 
Smacznego :)
P.S. Można ją robić prawie przez cały rok :) 

4 komentarze:

  1. No popatrz, tez chodzilem do VIII a :) tyle ze w moim miescie. A na ktorym zdjeciu jest Twoja Mama?
    A salatke moze i zrobie... tjaaaaaa :) powinienem jakies zapasy wykonac :) czeka mnie dluuuuga zima tutaj

    OdpowiedzUsuń
  2. Mama jest na zdjęciu w dolnym prawym rogu. Ciekawe co jeszcze odkryjemy wspólnego? Rób rób nie ma jak domowe "pudliszki"

    OdpowiedzUsuń
  3. Zajrzałam, z tego co widzę, dobrze się dzieje w Fordonie. Kto remontuje Gmina Miejska czy Gmina Żydowska? Jakie będzie przeznaczenie synagogi?

    Ja też zobaczyłam w Księgach Twojej podstawówki bardzo dobrze znane mi nazwisko, oczywiscie oprócz Twojego.

    Miałaś zjechać na południe i co ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Synagogę aktualnie przejęła Fundacja UKW, czyli ktoś trzeci. Wiem, że miałam.... jak na razie dziś wróciłam z północy :)

    OdpowiedzUsuń